FEEL SO BLESSED BY ALLAH

ALLAH awards me with so much blessings ; there are no words to describe HIS GIFTS to me. Every second of my life, every beat of my heart, from the day I was born till now ; I have been blessed. I read Surah ArRahman many times; and feel blessed even more. I want Islam to be the only way of life for me; there is no other Creator than ALLAH THE ALMIGHTY; Muhammad (PBUH) is my Prophet; ALQuran as my guide. YET, HAVE I DONE ENOUGH TO SHOW MY GRATITUDE TO ALLAH ALMIGHTY FOR ALL HIS BLESSINGS?

Saturday, July 11, 2009

Saringan


Semalan, saya mengambil penerbangan jam 415 petang dari KK ke KLIA. Isnin hingga Rabu, ada mesyuarat di BPG Putrajaya. Sektor KK-KLIA merupakan sektor tersibuk dalam konteks penerbangan domestik (kedua-dua terminal 1 dan 2 sentiasa sibuk) . Biasanya saya lebih gemar kapal besar seperti Air Bus; tetapi semalam saya kerisaauan pulak. Kapal dari Inschon, Korea transit di KK sebelum ke KLIA. MAS ada banyak penerbangan begitu (transit dari KLIA atau bandar lain seperti Tokyo, Taipei, Kaoschung dan Korea) dan tentunya kebanyakan penumpang ialah dari luar negara. Masuk sahaja kapal, terdengar ramai yang batuk dan selsema. Penumpang di sebelah saya, gadis comel dari Inschon begitu juga. Harap-harap keadaan mereka hanya simpton selsema dan batuk biasa. Sebaik keluar dari kapal (di bahagian ketibaan antarabangsa) kami disaring dan diminta isi borang. Agak lama juga prosedur sehingga penumpang dari KK gelisah (ada yang anggap mereka tidak akan disaring) . Pada pandangan saya, memang perlu saringan begitu; tambahan kita telah bercampur baur dengan bermacam-macam jenis penumpang dari luar negara. Cuma, agak kelam kabut kerana tidak diberikan taklimat lebih awal. Mungkin MAS boleh minta anak kapal mengumumkan tentang prosedur saringan dan minta penumpang bersedia, sekurang-kurangnya berbekalkan sebatang pen untuk mengisi borang saringan. Meja untuk menulis tidak banyak dan masing-masing terpaksa mencari ruang balai ketibaan yang sempit untuk menulis. Saya melihat jam, saya mengambil masa hampir 30 minit untuk melalui prosedur, berjalan ke terminal utama dan mengambil bagasi. Kadangkala , agensi terlibat perlu proaktif mencari satu mekanisma yang lebih baik untuk menlaksanakan prosedur sebegitu. Ia tidak rumit, tetapi mengambil masa kerana hal-hal remeh seperti pen, meja, borang yang diletakkan di meja kecil (dan bayangkan jika hampir 200 penumpang mahu ambil borang itu).

Apa-apa pun, doakan saya sihat dan tidak dijangkiti apa-apa.

No comments: